Zeker in tijden van naderende feestdagen als sinterklaas, kerst en oud en nieuw lijken de webshops als paddenstoelen uit de grond te schieten. Voor de consument soms handig maar meestal ook verwarrend. Voor de ondernemer kan het inhouden dat zij hun klanten zien vertrekken naar een ander. Er is een manier om in deze tijden op te blijven vallen tussen alle anderen. Dit kun je doen door middel van e-commerce marketing.
E-commerce
E-commerce staat voor electronic commerce en is de verzamelnaam van alle manieren waarop via voornamelijk internet gekocht en verkocht kan worden. Verder is het ook de benaming van de studie hiernaar (aantal bezoekers trekken e.d.). Het is dus te simpel om te zeggen dat electronic commerce alleen geld verdienen op internet is.
E-commerce marketing
Eigenlijk spreekt dit al behoorlijk voor zich. Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.
Als je beide termen gaat samenvoegen komt het er op neer dat e-commerce marketing zich richt op de online markt. Vaak wordt er dan ook gedoeld op de marketing rondom webshops.
De wereld van e-commerce marketing zit aardig ingewikkeld in elkaar. Voor een leek als ik is het vrij onbegonnen werk mijn eigen e-commerce marketing te doen. Er komt enorm veel bij kijken. Enkele onderdelen hiervan zijn SEO (zoekmachine optimalisatie), e-mail marketing, SEA (advertenties in zoekmachine), social media, affiliate marketing en conversie optimalisatie.
Wat betekenen deze termen?
SEO is erop gericht dat jouw webshop een toppositie krijgt in de niet betaalde resultaten van een zoekmachine. Professionals weten precies hoe ze dit voor elkaar moeten krijgen. E-mail marketing is er op gericht op een gemakkelijke manier contact te leggen met je (eventueel toekomstige) klantenkring. SEA (search engine advertising) is het adverteren bij een zoekmachine. Bij Google zie je bijvoorbeeld altijd in het klein een rechthoekje staan met de tekst ‘adv.’. In het kort komt de link van jouw website dan bovenaan de pagina. Social media kan ingezet worden om de bekendheid van de webshop te vergroten. Affiliate marketing is er op gericht het bereik van een webshop te vergroten door informatie te laten zien op relevante websites. Conversie optimalisatie is bedoeld om bezoekers van je website klanten te maken.
Zelf doen of laten doen?
De wereld van de e-commerce marketing is een enorm interessante wereld. Het is een manier om nog meer uit je website te kunnen halen. Als je een serieuze ondernemer bent, zou ik oprecht overwegen dit gedeelte uit handen te geven en eens te kijken wat het kan opleveren.